Persistance of Painting
Group show in collaboration with
Galerie Heike Strelow
14.6.–6.7.2025

With works by Yasmin Alt, Felix Becker, Helen von Burg, Christian Henkel, Laura Mietrup, Angelika Schori, Herbert Warmuth and Hendrik Zimmer

Vernissage: June 13, 17–20h

Apéro/Cocktails: June 17, 17–20h

Guided tour: June 20, 18.30h–20.30h with the “Stammtisch Kunstverein Weil am Rhein”

Brunch and Finissage: July 6, 11–14h

EN (German below)

About the exhibition

For over a century, painting has been repeatedly declared dead - as an outdated medium in a world shaped by digitalization, conceptual art and algorithmic image production. But instead of disappearing, it continuously changes: interrupting, questioning and reinventing. The exhibition Persistence of Painting is dedicated to precisely this astonishing resilience of painting and asks what of its  infinite potential it can unfold in the 21st century. With works by Yasmin Alt, Felix Becker, Helen von Burg, Christian Henkel, Laura Mietrup, Angelika Schori, Herbert Warmuth and Hendrik Zimmer, the exhibition presents eight international positions that impressively demonstrate the diversity of contemporary painting strategies. Some artists reflect on the history and materiality of the medium - image carrier, pigment, gesture - while others integrate digital techniques or dissolve the classic panel painting into installative contexts. Some even understand painting as a spatial practice or performative action in space. In short: Painting does not present itself here as a nostalgic medium of retreat, but as a dynamic field that absorbs and integrates other media and at the same time asserts its own irreplaceable language. Or as David Joselit (Prof. Art History, Harvard University) writes: “Painting persists not because it resists the new, but because it absorbs it.”

DE

Über die Ausstellung

Seit über einem Jahrhundert wird die Malerei immer wieder für tot erklärt – als überholtes Medium in einer von Digitalisierung, Konzeptkunst und algorithmischer Bildproduktion geprägten Welt. Doch anstatt zu verschwinden, hat sie sich gewandelt: unterbrochen, hinterfragt und neu erfunden. Die Ausstellung Persistence of Painting widmet sich genau dieser erstaunlichen Widerstandsfähigkeit der Malerei und fragt, welches Potenzial sie im 21. Jahrhundert entfalten kann. Mit Werken von Yasmin Alt, Felix Becker, Helen von Burg, Christian Henkel, Laura Mietrup, Angelika Schori, Herbert Warmuth und Hendrik Zimmer präsentiert die Ausstellung acht internationale Positionen, die die Vielfalt zeitgenössischer Malereistrategien eindrucksvoll zeigen. Einige Künstler*innen reflektieren die Geschichte und Materialität des Mediums – Bildträger, Pigment, Geste – während andere digitale Techniken integrieren oder das klassische Tafelbild in installative Kontexte auflösen. Manche Arbeiten verstehen Malerei als räumliche Praxis oder performative Handlung im Raum. Die Malerei zeigt sich hier nicht als nostalgisches Rückzugsmedium, sondern als dynamisches Feld, das andere Medien absorbiert, integriert und zugleich eine eigene, unersetzbare Sprache behauptet. Oder wie David Joselit (Prof. Art History, Harvard University) schreibt: „Painting persists not because it resists the new, but because it absorbs it.“